Премини към основното съдържание

Структура

Институтът се ръководи от директор и е структуриран в три дирекции: 


Дирекция „Административно-правно и финансово-счетоводно обслужване“ (АПФСО)

  • осъществява процесуалното представителство на Института;
  • разработва и дава становища по проекти на нормативни актове в областите на дейност на Института;
  • дава становища по законосъобразността на проекти на договори, заповеди и други актове и документи, свързани с дейността на Института;
  • осигурява управлението на предоставените на Института имоти и вещи - държавна собственост, в съответствие с предназначението им за нуждите, за които са предоставени;
  • изготвя документите по възникване, изменение и прекратяване на трудовите правоотношения на служителите в Института;
  • води и съхранява трудовите досиета на служителите;
  • организира и контролира деловодната дейност и движението на кореспонденцията;
  • организира правилното ползване и съхраняване на документацията;
  • извършва финансово-счетоводното обслужване в съответствие с нормативните документи, отнасящи се за второстепенните разпоредители с бюджет;
  • организира законосъобразното и целесъобразното разходване на средствата съгласно утвърдения бюджет;
  • организира и извършва цялостното материално-техническо снабдяване и обслужване на Института;
  • участва в национални и международни програми, проекти и изследвания.

Дирекция „Оценяване в предучилищното и училищното образование“ (ОПУО) 

отдел „Оценяване в предучилищното и училищното образование“
 

  • организира разработването на изпитни материали за външни оценявания и други изпити в училищното образование и подпомага разработването на изпитни материали за текущи изпитвания, като:
     а) разработва спецификации;
     б) организира и координира подготовката на набор от изпитни задачи;
     в) организира и координира експертната оценка на изпитните задачи;
     г) организира и осъществява апробирането на изпитни задачи;
     д) организира разработването на конкретни правила за оценяването на изпитни материали;
  • участва в организирането и провеждането на националните външни оценявания и на държавните зрелостни изпити, като:
     а) изготвя предложения за състава на комисиите за подготовка и за експертна оценка на изпитни материали и за лицата, които утвърждават изпитните материали и конкретните правила за оценяването им за изпити, чиято подготовка се осъществява от Института;
     б) участва с експерти в подготовката на изпитните материали на брайлов шрифт за учениците с нарушено зрение;
     в) осигурява дейностите по отпечатване и разпространение на изпитните комплекти за външни оценявания и държавни зрелостни изпити;
     г) предлага и прилага процедури за засекретяване и разсекретяване на изпитни материали;
     д) осигурява използването и поддържането на софтуерни продукти за организиране, провеждане и оценяване на национални външни оценявания и държавни зрелостни изпити;
     е) съхранява и предоставя информация за резултатите от проведените национални външни оценявания и държавни зрелостни изпити;
  • разработва и апробира модели за вътрешно и външно оценяване в училищното образование, като:
     а) подпомага съответните дирекции в МОН при изготвянето на учебно-изпитни програми;
     б) разработва и апробира формати, оценявани компетентности и/или нови елементи при организацията на оценяването;
     в) създава, поддържа и актуализира база данни с изпитни задачи и изпитни материали за различни изпити и текущи изпитвания в училищното образование;
  • подпомага регионалните управления на образованието, училищните ръководства и учителите, като:
     а) предоставя изпитни материали за различни текущи изпитвания и изпити на училищно и регионално равнище;
     б) разработва и предоставя насоки за осъществяване и оценяване на текущи изпитвания и изпити на училищно и регионално равнище;
     в) организира и провежда семинари и обучения за оценяване на придобитите компетентности в предучилищното и училищното образование;
  • организира и провежда изпити за установяване степента на владеене на български език при придобиване на българско гражданство по натурализация и владеенето на български език и професионалната терминология на български език от чужденците за упражняване на медицинска професия в Република България, като:
     а) разработва изпитни материали за провеждането на изпитите за установяване степента на владеене на български език;
     б) организира проверката на изпитните материали от изпитите за установяване степента на владеене на български език;
  • участва в национални и международни програми, проекти и изследвания.


Дирекция „Оценяване в предучилищното и училищното образование“ (ОПУО)

отдел „Изследвания в образованието и анализи“ 

  • разработва и предлага за утвърждаване тематичен и финансов план за осъществяване на изследвания, анализи, проучвания и аналитични дейности за ефектите от прилагани политики;
  • осъществява научни изследвания и извършва анализи и статистически проучвания по ключови теми в предучилищното и училищното образование, насочени към въвеждане на иновации и прилагане на нови подходи за преодоляване на идентифицирани предизвикателства;
  • провежда научни изследвания и анализи, подпомагащи разработването и прилагането на политики и мерки, насочени към подобряване на качеството на предучилищното и училищното образование;
  • осъществява наблюдение, анализ и оценка на прилаганите от иновативните училища иновации в областта на съдържанието, организацията и управлението;
  • извършва тематични научноизследователски анализи за ефектите от иновациите в учебното съдържание, учебните програми и учебните планове, както и влиянието им върху личностното развитие и образователните резултати на децата и учениците;
  • прави анализ на резултатите от международните изследвания, свързани с обучението на българските деца и ученици, и предлага на министъра на образованието и науката мерки, действия и подходи за подобряването на качеството на обучението;
  • подготвя и предоставя тематични изследвания за качеството на предучилищното и училищното образование, като:
     а) анализира съдържателните и организационните проблеми, свързани с провеждането на различни видове изпити на национално ниво, и предлага мерки за преодоляването им;
     б) подготвя статистическа информация, анализира резултати и посочва изводи от направените анализи;
     в) организира извършването на анализи и статистически проучвания в областта на предучилищното и училищното образование, свързани с повишаване на качеството и подкрепа на ефективните иновации;
  • извършва дейности по участието на страната ни в международни изследвания на качеството на училищното образование в Република България, като:
     а) организира и поддържа мрежа от тестови администратори за осъществяването на международни изследвания;
     б) обработва и анализира данните от международни изследвания;
     в) разработва и публикува доклади с резултатите от изследванията;
  • организира и провежда самостоятелно или в сътрудничество с други организации от страната и чужбина научна и информационна дейност, включително и чрез провеждането на семинари, обучения, национални и международни конференции;
  • анализира съдържателните и организационните проблеми, свързани с провеждането на различни видове изпити на национално ниво, подготвя статистическа информация, предоставя на МОН информацията, както и резултатите и изводите от направените анализи, и предлага мерки за преодоляване на констатираните проблеми;
  • подпомага организирането и провеждането на изпити за установяване степента на владеене на български език при придобиване на българско гражданство по натурализация и владеенето на български език и професионалната терминология на български език от чужденците за упражняване на медицинска професия в Република България;
  • участва в национални и международни програми, проекти и изследвания.

Дирекция „Информационно осигуряване на образованието и учебно-тренировъчни фирми“ (ИООУТФ):

  • организира и извършва дейности, свързани с информационното осигуряване на образованието, като:
     а) извършва информационно-аналитична дейност, необходима за формирането и осъществяването на националната политика в областта на образованието;
     б) участва в обмена на информация с информационните системи на други държавни институции след възлагане от МОН;
     в) прави предложения за оптимизиране на използвания софтуер и структурата на базите данни;
     г) прави предложения за усъвършенстване на Националната електронна информационна система за предучилищното и училищното образование (НЕИСПУО) в съответствие с настъпили изменения в нормативната база;
     д) участва в управлението на номенклатури и процеси в НЕИСПУО чрез административния ѝ интерфейс след възлагане от МОН;
  • методически подпомага, наблюдава и координира организацията и управлението на информационния поток, като:
     а) организира обучения и семинари и извършва консултации с представители на институциите, регионалните управления на образованието, общините, служители от МОН и други потребители на НЕИСПУО във връзка с използване на Националната електронна информационна система за предучилищното и училищното образование;
     б) организира обучения по заявка на юридически лица за работа с функционалностите в НЕИСПУО;
  • организира и извършва дейности, свързани с учебно-тренировъчните фирми, като:
     а) разработва методика, правила и показатели за измерване на ефективността за прилагане на учебно-тренировъчната фирма в училищата;
     б) осъществява симулиране на дейности на държавни институции;
     в) разработва приложен софтуер, работни и информационни материали за целите на обучението в учебно-тренировъчната фирма;
     г) организира и провежда обучения за ръководители на учебно-тренировъчната фирма и на педагогически специалисти и ученици за работа в учебно-тренировъчната фирма;
     д) методически подпомага и консултира ръководителите и обучаваните в учебно-тренировъчната фирма;
     е) координира комуникацията на учебно-тренировъчните фирми със Световната мрежа на учебните предприятия;
  • разработва механизми за вътрешно и външно оценяване на работата на учебно-тренировъчната фирма и обучаваните в нея;
  • организира и провежда на национално ниво различни инициативи и състезания за обучаваните в учебно-тренировъчни фирми;
  • определя и анализира показатели, характеризиращи ефикасността на прилагане на учебно-тренировъчната фирма;
  • участва в национални и международни програми, проекти и изследвания.