Премини към основното съдържание

Международни изследвания

Институт по образованието е координатор на редица международни изследвания в областта на образованието. Всяко изследване е насочено към конкретен клас или възраст на учениците, както и към област или предмет на оценяване, и има различна специфика.

Изследванията се реализират от международен консорциум, който е отговорен за разработването на надежден инструментариум и изпълнява строги процедури при неговото създаване. За всяко отделно изследване организациите, които участват в консорциума са различни, но винаги са водещи и международно признати в областта на оценяването, статистиката и т.н. Освен когнитивни тестове в съответната област, всяко изследване е придружено и от контекстуални въпросници за средата, които се попълват винаги от учениците и от директорите на училището. В някои изследвания има допълнителни въпросници, които се попълват от учители и/или родители. Събраната информация от въпросниците е изключително важен елемент при интерпретиране на резултатите от изследванията.

Националните координатори, какъвто е ИО, имат важната роля да изпълнят стриктно всички процедури за съответното изследване, за да може да се гарантира обективност и коректност на данните. Всяко изследване има различна периодичност на провеждане, обикновено през няколко години. Важен елемент за всяко изследване е сравнимостта на резултатите между различните цикли и изработването на процедури, които да осигуряват валидността на изследването. Една от тези процедури е използването на група от едни и същи задачи във всеки следващ цикъл на даденото изследване.
Ето основите етапи от реализирането на дадено изследване и отговорните за това:

  • разработване на рамката за оценяване – международен консорциум;
  • разработване на тестови задачи и контекстуални въпросници за средата – международен консорциум в част от изследванията. В TIMSS и в PIRLS страните активно участват в подбора на текстовете, разработването на задачите и създаването на ръководства за оценяване, както и при разработването на въпросите, които да се включат във въпросниците; 
  • изготвяне на извадка за пилотното изследване – международен консорциум;
  • провеждане на пилотно изследване с около 1500 ученици за държава, което цели да провери доколко са качествени тестовите задачи и контекстуалните въпросници и има ли необходимост от промяна или изключване на „неработещи“ задачи – национален координатор;
  • изготвяне на извадка за основното изследване – международен консорциум;
  • провеждане на основното изследване с извадка от около 4500-5000 ученици – национален координатор;
  • оценяване на отговорите, въвеждане и обработка на данните – националният координатор по строго описани правила за оценяване на тестовите задачи и процедури, разписани от международния консорциум;
  • спазване на конфиденциалност по отношение на тестовите задачи и окончателните резултатите до деня на публикуването на международния доклад – всички участващи държави;
  • анализ на резултатите и публикуване на международен доклад година и половина след провеждане на основното изследване – международен консорциум;
  • публикуване на национален доклад с резултатите за България или вторичен анализ – изготвен от ИО.

TIMSS - Trends in International Mathematics and Science Study

Международното изследване на уменията по математика и природни науки  на учениците от 4. клас (TIMSS) e подкрепено от Международната асоциация за оценяване на  постиженията в образованието (IEA) и е сред най-авторитетните проучвания в света.  TIMSS отчита тенденциите в постиженията на учениците и изучава различията между националните образователни системи в повече от 60 страни, за да подпомогне подобряването на преподаването и ученето по света. От 1995 г. то се провежда на всеки четири години, като обхваща учениците от 4. клас и от 8. клас.

ICCS - INTERNATIONAL CIVIC AND CITIZENSHIP EDUCATION STUDY 

ICCS е международно изследване, което има за цел да проучи по какъв начин младите хора се подготвят за ролята си на граждани. То се осъществява от Международната асоциация за оценяване на образователните постижения (IEA). Изследването се основава на предишни проучвания на IEA и се провежда в отговор на новите предизвикателства пред гражданското образование на младежите. То ще предостави данни за познанията и уменията на учениците по теми, свързани с гражданското образование, както и за отношението им към гражданството и гражданската проблематика. Изследването се провежда в две фази – пилотно и основно проучване, и обхваща учениците от 8. клас и техните учители.

TALIS - TEACHING AND LEARNING INTERNATIONAL SURVEY

Международното изследване за преподаване и учене TALIS се осъществява от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (OECD), заедно с Международната асоциация за оценяване на постиженията в образованието (IEA) и Центъра по статистика – Канада (Statistics Canada). Концептуалната рамка на TALIS е да бъде дългосрочна програма от изследвания с цикли, в които се проучват важни въпроси, свързани с политиките в образованието.

Progress in International Reading Literacy Study (PIRLS)

Международно изследване на уменията за четене (PIRLS) на учениците от 4. клас е може би най-авторитетното проучване в света, което отчита тенденциите в постиженията на учениците и изучава различията между националните образователни системи в участващите страни, за да подпомогне подобряването на преподаването и ученето по света.